Best öppnar för franchisetagare

Under våren 2024 började Best Bemanning och Rekrytering kika på möjligheten till franchise. Nu har de landat i att öppna dörren till Bests koncept och varumärke för franchisetagare runt om i Sverige.
– Med ett starkt koncept känner vi att detta kommer bli kanon. Vi kör! Det är för bra för att andra inte ska ta del av det. Ju fler orter vi finns på i landet, desto starkare blir vi där vi redan finns idag, så vi fortsätter på nuvarande orter samtidigt som vi expanderar. Detta gör oss till en ännu starkare partner till våra kunder och lockar fler att söka jobb hos oss. Om vi till exempel har konsulter, kandidater eller coachdeltagare som flyttar blir det också en fördel, förklarar vd Fredrik Wahlqvist och lyfter att Best fler
a gånger genom åren fått frågan om både franchise och kunder som vill att de finns på andra orter.

Best siktar på att som franchisekedja öppna första nya kontoret under Q2 2025.
– Någonstans i februari–mars ska vi ha landat våra avtal och förtydligat konceptet ytterligare. Vi planerar att öppna första kontoret på en ny ort redan andra kvartalet nästa år och siktar mot tio nya när vi når 2030. För oss är det viktigt att hitta rätt franchisetagare och växa på väl valda orter i en hållbar takt. Vi vill hitta personer som delar våra värderingar, där kärnan är att se alla människor som individer med potential, och de som vill vara en del av samhället i stort och göra skillnad. Det passar en driven lagspelare med stark egen motor. En entreprenör som gillar att nätverka, fortsätter Fredrik berätta.

Proffs på framgångsrika franchisekedjor
Som en trygg hand har franchisekonsulten Branko Lazarevic från FranchiseArkitekt lotsat Best genom processen. Branko har en unik erfarenhet av framgångsrika franchisekedjor i världen, bland annat med över 30 års erfarenhet av franchising i Svenska McDonald´s.
– De senaste sex åren har jag suttit i flera franchisestyrelser och på olika sätt varit involverad i att bygga eller förbättra ett 60-tal franchisekedjor, befintliga och nya. Dynamiken i en franchisekedja är fantastisk och bygger på två parametrar: franchisegivare och franchisetagare. Att bygga med skalfördelar gör det attraktivt för andra att hoppa på, sedan bygger modellen också på en tydlig ansvarsfördelning.

Branko syftar till att franchisegivaren ska göra nytta för många samtidigt och franchisetagaren ska fokusera på det den är bäst på, till exempel att vara den som tar hand om lokala närvaron, medarbetare och kunder.
– Många frågar hur man får till detta på ett bra sätt och det handlar om att bygga rätt från början men också att se det som en resa som aldrig tar slut. Nyckeln är information, kommunikation och samarbete. Om de tre ingredienserna finns och man engagerar sina franchisetagare så har man en grund för en framgångsrik kedja, säger Branko som har stark tro till Bests koncept:
– Best har en plan där de hellre växer med färre franchisetagare än många enheter. Det är helt rätt och ett långsiktigt tänk. Efter mötena vi haft hittills så ser allt riktigt bra ut. Best har lång erfarenhet, vilket är en trygghet i sammanhanget, och de har en kultur att föra vidare. Över tid har konceptet visat sig framgångsrikt, något som också är viktigt inom franchise. Det kommer vi bygga vidare på. För franchisetagare är värderingarna viktiga och som Best både berättar om och lever sin värdegrund särskiljer det dem från kollegor i branschen. Det blir viktigt när vi börjar rekryteringen av franchisetagare; oavsett vem det är så ska grundvärderingarna delas.

Den bästa backningen från Bests team
På Best plockar Patrik Lundstedt, franchiseaktiebolagets vd som parallellt fortsätter i rollen som försäljningschef, ihop ett supportteam av medarbetare och har även backning av egen ekonomifunktion samt kommunikationsbyrån Columbird som ingår i One of the best-koncernen.
– Vi fortsätter såklart med bemanningen, rekryteringen och jobbcoachningen som funnits sedan Best drog igång. En mix där tjänsterna kompletterar varandra på bästa sätt och är olika starka i olika konjunkturer. Åren har gett oss ett ’framgångsfacit’ och på vår senaste kickoff fick vi input från Bests medarbetare som är guld värd för satsningen. Franchisetagarna får genom detta upplägg fokusera på tjänsterna som de erbjuder då det redan finns en modell för företagande, system, administration, marknadsplaner med mera. Likt ett nyckelfärdigt hus kan man säga. Internt har vi erfarna och kompetenta medarbetare som bidrar med sina spetskompetenser även framåt och vi ser starka fördelar som vi trycker på i såväl värderingar som marknadsföring, säger Patrik som finns tillgänglig framåt för att boka träffar med dem som är intresserade av att veta mer.
– Vi på Best gillar ju personliga möten och jag bokar framåt gärna in tider för dem som är intresserade av att veta mer om Best franchise.

Fredrik lyfter att det känns tryggt med Patrik bakom rodret.
– Att vår strukturerade och erfarna Patrik driver franchiseaktiebolaget som vd känns klockrent. Han har gjort en franchiseresa i tidigare bolag och har en passion som gör honom till den bästa personen att leda satsningen.

Kontaktpersoner
Patrik Lundstedt, försäljningschef och vd för franchiseaktiebolaget
076-610 60 69
patrik.lundstedt@bestbemanning.nu

Om Best Bemanning och Rekrytering
Best bemannar och rekryterar personal till företag, organisationer och myndigheter sedan 2009 – med stenkoll på den lokala marknaden. De erbjuder också tjänsten Rusta och matcha på uppdrag av Arbetsförmedlingen, vilket är ett program med personlig jobbcoachning för deltagare som behöver stöttning på vägen mot jobb eller utbildning. Best har idag runt 450 medarbetare och kontor på fem orter: Eskilstuna, Köping, Västerås, Örebro och Katrineholm. Människor är kärnan i alla verksamheter. Sedan starten har företaget fått flera priser och nomineringar, bland annat som Gasellföretag och Årets marknadsförare.